Här kommer information och guider för dig som är fotbollsledare i KB.
Saknar du någon info? Kontakta kansliet@karlbergsbk.se
Här kommer information och guider för dig som är fotbollsledare i KB.
Saknar du någon info? Kontakta kansliet@karlbergsbk.se
Alla ledare i KB ska följa klubbens riktlinjer och aktivt arbeta med inkludering, trygghet och stöd till spelare. Ledare är en viktig och stor del av spelarens miljö. Utgångspunkten är att motivation hos individen uppstår i mötet mellan spelaren och miljön. Att ha positiva förväntningar och ett tankesätt som utgår från att varje individ kan och vill utvecklas ökar sannolikheten för att fler barn och ungdomar ska bli motiverade att hålla på med fotboll länge.
I KB har vi fyra obligatoriska roller i ett ledarteam runt ett lag. Samtliga av dessa roller ska vara fyllda för att laget ska få sitt materialbidrag.
Tränare: Deltar på träningar och matchtillfällen.
Man behöver inte känna press att vara med på varje tillfälle. Bättre att vara med när man kan än inte alls. Med flera tränare i laget kan man turas om och hjälpas åt. Klubben erbjuder ett flertal utbildningstillfällen utan kostnad.
Lagledare: Hanterar administration kring laget
Lagledare skickar ut information till lagets medlemmar. Måste inte vara på plats på träningar/matcher.
Kassör: Hanterar lagkassan. Kassören har digitalalagkassan.se som hjälpmedel och beställer material med klubbens materialbidrag (i samråd med övrig ledarstab).
Trivsel- och värdegrundsansvarig: Genomför värdegrundsaktiviteter för att säkerställa trivsel och inkludering av alla. Gratis utbildningar erbjuds!
Från 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar kontrollera begränsat registerutdrag för ledare som har direkt och regelbunden kontakt med barn.
Alla ledare för barn äldre än 15 år som regelbundet kommer i kontakt med barn och ungdomar under 18 år ska visa årligen visa upp utdrag ur det begränsade belastningsregistret.
Utdrag ur det begränsade belastningsregistret visar endast de allra grövsta brotten, så eventuella fortkörningsböter syns inte på utdraget.
Ni beställer registerutdraget via denna länk:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ovrigt-arbete-och-kontakt-med-barn/
Det levereras sedan hem till er. Handläggningstiden kan vara upp till två veckor från det att ansökan tagits emot till att utdraget skickas.
Ni ska VISA upp utdraget för någon av kansliets anställda: Pontus, Kalle, Kalina, Madde eller Adam.
Den du visar upp för bockar sedan av dig i registret.
Ni får inte skicka utdraget till oss, varken på mail eller i brev. Vi får endast notera att kontroll är genomförd och får inte spara något. Av den anledningen måste ni personligen komma förbi och visa upp det.
Ett utdrag är giltigt i ett år.
Utdrag ur det begränsade belastningsregistret ska vara visat av samtliga ledare för att erhålla materialbidraget.
Mer om utdrag ur det begränsade belastningsregistret finns att läsa HÄR
Alla lag har sina egna hemsidor på Svenskalag.se.
På hemsidan ska alla lagaktiviteter, matcher och träningar vara inlagda i kalendern. Detta sköts av ledare i respektive lag. Utöver detta får man också gärna lägga upp mer info om sitt lag, vi uppmuntrar att man lägger upp information så hemsidorna ser levande ut.
Det är också på Svenskalag.se som man rapporterar närvaro - detta är obligatoriskt!
Här finns en lathund för hur man skapar aktiviteter och kallar till dem, samt hur man för närvaro.
Kommunala och statliga bidrag är en förutsättning för att föreningen ska kunna bedriva en bra verksamhet. För att få dessa bidrag krävs det att vi redovisar alla aktiviteter och närvaro, samt att alla deltagare har ett giltigt personnummer inlagt på Svenskalag.se.
Närvaroregistreringen görs kontinuerligt av lagledningen under säsongen. Vi rekommenderar att man registrerar närvaro i samband med träning/match via Svenskalag-appen, glöm inte att närvaroregistrera ledarna! Fullständigt ifylld närvaro är ett krav för att laget ska få tillgång till materialbidraget.
Senast 15e juli ska vårterminens närvaro vara ifylld på Svenskalag. Vårterminen pågår under perioden januari-juni.
Senast 15 januari ska höstterminens nävaro vara ifylld på Svenskalag. Höstterminen pågår under perioden juli-december.
Till bidragsberättigade aktiviteter räknas ledarledda aktiviteter om minst 45 minuter och med minst tre deltagare. Ledaren måste vara över 12 år och deltagarna måste vara mellan 7 och 25 år. Aktiviteter med fler än 20 deltagare behöver rapportera minst 1 ledare per 20 deltagare för att få fullt stöd.
Varje år arrangerar klubben lagfotografering med hjälp av Idrottsfoto.
Lagfotograferingen sker någon gång under perioden mars-juni i en lämplig lokal i innerstan.
Vi önskar att alla lag för spelare 8 år och äldre deltar på lagfotograferingen. Varje lag får en tid då de ska fotas, och det är viktigt att komma i tid och ha med sig ifylld fotoblankett (skickas ut på mail till lagledare/tränare närmare fototillfället). Utan fotoblankett får man inte fotas.
Vid fototillfället ska alla spelare vara klädda för matchsspel; alltså röd matchtröja, röda shorts, röda strumpor och fotbollsskor. Ledarna ska vara iklädda svarta ledarkläder. Det finns ett begränsat antal matchtröjor och ledartröjor för utlåning i samband med fotograferingen.
Datum för fotografering 2024 är inte satt än.
Varje fotbollslag i klubben erhåller årligen ett materialbidrag som de själva kan använda för att beställa material till laget. Laget ansvarar själva för att detta görs och att tillräckligt med material finns.
Klubben lånar ut matchtröjor till varje inför varje säsong. Dessa ska återlämnas till klubben efter säsongens slut för inventering och omfördelning.
Sedan januari 2022 är klubbens officiella kläder är av märket Adidas och leverantör är Unisport.
Materialbidrag
Varje lag erhåller årligen ett materialbidrag som de själva kan använda för att beställa material till laget.
Materialbidraget består av en fast summa (varierar med åldern), samt 200 kronor per spelare i laget som betalat medlemsavgiften 31 mars.
Laget måste uppfylla följande krav för att få tillgång till sitt materialbidrag:
När detta är gjort får ni en grön bock och kan göra lagbeställningar.
Sista dagen för att använda materialbidraget är 30/9 varje år. Efter detta datum brinner materialbidraget inne. Det går inte att spara materialbidraget till nästa år.
Lagbeställningar
Vi utser en beställare bland ledarna i varje lag. Den vi utser är den enda som kan skicka beställningar å lagets vägnar med hjälp av materialbidraget. Ifall man vill ändra beställare meddelar man Kansliet.
Materialbidraget kan endast användas på Unisports hemsida och alla köp som görs med materialbidraget är till ordinarie pris.
Materialbidraget reserveras för er på klubbens konto, det är alltså inte pengar som sätts in till er lagkassa. När ni vet vad ni vill beställa letar ni upp lämplig produkt på www.unisportstore.se, eller klubbens flik på hemsidan: www.unisportstore.se/karlbergs-bk/.
I de varor som finns ska Adidasprodukter användas, t ex bollar. Västar och konor går bra att köpa i Unisports egna märke, och det som varken Adidas eller Unisport har i sitt egna sortiment kan ni ta i valfritt märke (gäller t ex skadematerial).
När ni hittat det ni vill ha fyller ni i denna BESTÄLLNINGSFIL (2024 års fil laddas upp vid årsskiftet).
Ni skickar den ifylld till vår kontakt på Unisport med kansliet@karlbergsbk.se på cc. Var noga att få med varunumret.
Kom ihåg att allt inhandlas till ordinarie pris när ni gör lagbeställningar. Rabatten som syns på hemsidan gäller endast för privata beställningar.
Kom ihåg att ange er adress, och att det då är beställarens hemadress som ska användas, inte klubbens adress. Det är dit beställningen levereras.
När beställningen är gjord räknas summan ni beställt för av från ert materialbidrag.
Lagspecifik info om summor, beställare och kontaktperson hos Unisport skickas ut separat till varje lag i januari varje år.
Rekommendationer om vad ni bör ha i materialväg (minimum)
Matchkläder
Karlbergs BK spelar i röda tröjor, röda shorts och röda strumpor.
Varje lag lånar röda matchtröjor av klubben över en säsong. Antalet tröjor som varje lag hämtar ut beror på spelform och antal serier laget deltar i.
Under säsongen ansvarar laget för dessa tröjor. I december lämnas tröjorna in för inventering och omfördelning. Om en tröja tappas bort blir laget ersättningsskyldiga. En tröja kostar 424 kronor.
OBS! Matchtröjorna får inte ägas av spelarna och får inte användas i andra sammanhang än vid match.
Det är upp till varje spelare att införskaffa egna röda shorts och strumpor, samt övriga träningskläder.
Varje lag ska ha en kassör som administrerar lagets lagkassa hos Digitala lagkassan.
Digitala lagkassan förenklar och säkerställer ett transparent och överblickbart sätt att administrera lagets lagkassa enligt gällande lagar och regler.
Digitala lagkassan håller genomgångar för nya kassörer, vi skickar ut om dessa tillfällen när de är inbokade.
Att vara igång med Digitala lagkassan är ett krav för att få ut lagets materialbidrag!
Klicka här för en PDF med kort info om Digitala lagkassan
Det finns ett flertal sätt att tjäna pengar till lagkassan, nedan nämnda är långt ifrån alla sätt men det är de sätten vi som klubb är någorlunda inblandade.
Bingolotter
Jul och nyår är överlägset den bästa perioden att sälja bingolotter. Lagkassan får 30 kronor per såld lott, och 2022 tjänade lagen som sålde mellan 8000-20 000 kronor. Ifall ert lag är intresserade av att sälja bingolotter kontaktar ni klubbchef Pontus så hjälper han er att få lotter.
Ica Maxi rabatthäften
Varje höst får vi möjligheten att sälja ICA Maxi Lindhagens rabatthäften. Alla lag i åldrarna 8-14 år får möjlighet att sälja dessa häften för 300 kr styck, varav 150 kr går direkt till lagkassan. Häftena är värda ca 800 kronor. Information om detta går ut varje höst. Äldre lag som vill sälja rabatthäften är välkomna att höra av sig så försöker vi ordna det i den mån det finns häften kvar.
Julgranar
KB säljer varje år julgranar. Från och med 2023 börjar vi med hemkörning i Stockholms innerstad, och i samband med det ger vi lagen en möjlighet att tjäna en slant på julgranar. För hemkörning beställer man via detta formulär, och anger det lag man vill stötta i meddelandefältet. Laget får 100 kronor per julgran såld via detta formulär där någon angett deras lagnamn.
Klicka här för att komma till formuläret för julgransbeställning!
Sponsorhuset
Sponsorhuset.se är en hemsida där individer och deras kopplade lag eller förening får kick-back på sina köp. Genom att kontakta sponsorhuset och få era föräldrar och nära och kära att använda sponsorhuset vid köp på tex booking.com, vid köp av biobiljetter och massor av andra butiker. De lag som lyckas med att implementera det här arbetssättet har lyckats tjäna 2-3 000 kr i månaden åt sin lagkassa. Passiv inkomst samtidigt som individerna också får pengar tillbaka. Ni skapar en sida som lag och pengarna trillar sedan in automatiskt när folk gör köp.
Vi som klubb får våra träningstider av Stockholms stad inför varje träningsperiod: april-oktober (huvudsakliga fotbollssäsongen), november-december, samt januari-mars.
Vi får ofta dessa tider ganska nära inpå att de börjar gälla, och när vi fått dessa tider lägger vi ett schema. Inför varje ny träningsperiod skickar vi ut till alla ledare att de får inkomma med information om vad de prioriterar när det kommer till träningstider, t ex mycket yta, en viss dag/tid, eller en viss fotbollsplan.
Vi gör vad vi kan för att lägga schemat på ett sätt som gör alla lag glada, men det är inte det lättaste då vi har begränsat med plantider och även delar våra planer med många andra föreningar i Stockholms innerstad.
Träningsperioden april-oktober
April-oktober är fotbollens huvudsakliga säsong, även om de flesta lag spelar året runt. Det är då seriematcher spelas.
Under denna period brukar vi ha plantider på Stadshagens IP, Kristinebergs BP, Kungsholmens Gymnasiums BP och Stora Essinge IP.
Träningsmängd varierar beroende på ålder på laget, samt plantider och ytor vi fått tillgång till.
Träningsperioden november-december
Under november-december trappar många lag ned lite, och kanske tränar ett pass mindre i veckan än de gör under högsäsong.
Under denna period får vi ibland tider på planer som är längre bort, t ex Stora Mossens IP, och Spånga fotbollshall, utöver de planerna som ligger på Kungsholmen och Stora Essingen.
Vissa av dessa planer snöröjs, andra gör inte det. Det är lite olika år för år med vilka planer som snöröjs. Detta innebär att vissa planer ibland inte är spelbara. Även de planer som snöröjs kan vara ospelbara under svårt väder.
Träningsperioden januari-mars
Under denna försäsongsperiod kan vädret vara väldigt föränderligt, och vissa planer är mindre spelbara än andra.
Stadshagens IP plan 1 är en av tre uppvärmda planer i Stockholm. Eftersom Stadshagens IP 1 är en av få uppvärmda planer är det många föreningar som får träningstider där, vilket betyder att vi inte blir tilldelade särskilt många tider trots att det är vår hemmaplan.
Även under denna period brukar vi, utöver planerna på Kungsholmen och Stora Essingen, ha träningstider på planer som är lite längre bort, såsom Stora Mossens IP som snöröjs och Spånga fotbollshall som är en inomhushall med konstgräs. Vi får endast ett fåtal tider i Spånga fotbollshall.
Våra träningsplaner under perioden november 2023-mars 2024
Det kan även förekomma strötider på andra planer.
Ibland hinner tyvärr inte Stockholms stad snöröja de planer som ska vara snöröjda. Det händer oftast när det snöat väldigt mycket under en kort period, och då hinner helt enkelt inte vaktmästarna i Stockholms stad snöröja alla planer i tid. Det är inte mycket vi kan göra åt det tyvärr.
Under perioden november-mars kommer vi ha en en nyhet om planstatus fäst högst upp på vår hemsida där vi under vardagar uppdaterar om planerna är spelbara eller inte. Då vårt kontor är på Stadshagens IP är det där vi kommer ha mest aktuella uppgifter. Gällande övriga planer förlitar vi oss på eventuella rapporter från förbipasserande.
Vi får inomhustider av Stockholms stad.
Så länge vi har inomhustider så att det räcker till alla får våra lag som fyller 7 år innevarande år får en inomhusträning i veckan under perioden november-mars. Lag som deltar i futsalserie får även dem en inomhusträning i veckan under denna period ifall vi blir tilldelade tillräckligt med tider.
Majoriteten av inomshustiderna infaller på helgerna.
Lag för spelare som är äldre än 7 år kan få inomhustid i mån av plats, på förfrågan.
Inomhustiderna brukar vara i skolgympasalar på Kungsholmen och Stora Essingen:
Kristinebergsskolan, Rålambshovsskolan, Kungsholmens Grundskola, Klastorpsskolan och Essinge Skola.
Info och riktlinjer för träningstider inomhus
Om ett lag vill ha plan/halltider utöver de blivit schemalagda på kan man leta efter strötider.
Klubben kan boka plantider på alla planer/hallar som finns på booking.stockholm.se, Stockholms stads bokningssystem.
Laget kan själva leta tider på bokningshemsidan, men det är klubben som gör bokningen.
För att boka strötider följer ni dessa steg:
1. Gå in på booking.stockholm.se och tryck på "Sök lediga tider"
2. Välj plan/hall i rullgardinsmenyn, och datum i kalendern och klicka på SÖK.
3. Nu ser ni var det finns lediga tider. Om det är blått eller grått betyder det att det inte går att boka tid. Leta efter de vita luckorna för att se när det är ledigt.
4. När ni hittat en ledig tid ni vill boka in mailar ni kansliet@karlbergsbk.se med plats, datum och tid för bokningen ni vill göra.
5. Kansliet lägger en bokningsförfrågan på önskad tid och återkopplar när vi fått besked om tiden bokats in eller ej.
6. Ni lägger in tiden i er kalender och kallar till tillfället!
OBS, om ni inte använder en bokad tid behöver ni meddela oss senast fyra arbetsdagar innan för avbokning! Vi kan få böter om bokade tider står outnyttjade.
Verksamhetsplan
Från 8 års ålder ska lagledningen lämna in sin verksamhetsplan för den kommande säsongen till kansliet. Verksamhetsplanen är till för att lagen ska kunna kommunicera planen för året och hjälper på så vis kansliet att få en förbättrad uppfattning om vilka förutsättningar och behov som finns i respektive lag samt att varje lag planerar att bedriva sin verksamhet i enlighet med klubbens riktlinjer.
Verksamhetsplanen är också till för att ge lagets ledare, spelare och vårdnadshavare en tydlig översikt av lagets organisatoriska förutsättningar, vilka aktiviteter som ska genomföras och hur de ska finansieras, samt hur laget ska arbeta med spelarutvecklingen under säsongen.
Kansliet reviderar vid behov den verksamhetsplan som lämnas av lagen om bedömningen är att ändringar bättre främjar spelarnas sociala, emotionella samt sportsliga utveckling.
Här finner ni planerade utbildningar och föreläsningar som kommer att hållas under årets gång.
Vi kommer ha varierande utbildningar som berör tränare, ledare, spelare, domare, trivsel- och värdegrundsansvariga samt vårdnadshavare. Notera att mejl kommer att skickas till samtliga berörda men ha gärna koll själva på datumen.
Tränar- och ledarutbildningar:
Tränarutbildning SvFF D - Datum för 2024 kommer under december.
Leda små lirare - Kallelse skickas ut i december.
Spelformsutbildning 3v3 - 7:e november 17:00-19:30 FULLT
Spelformsutbildning 5v5 - Datum kommer ut inom kort.
Spelformsutbildning 7v7 - Kallelse skickas ut internt.
Spelformsutbildning 9v9 - Kallelse skickas ut internt.
Spelformsutbildning 11v11 - Kallelse skickas ut internt.
Trivsel- och värdegrundsutbildningar:
Värdegrundsutbildning tillfälle 1 -
Värdegrundsutbildning tillfälle 2 -
Kassörer:
Digitalt: Digitala lagkassan-utbildning - Datum kommer inom kort.
(Länk till mötena finner ni i kallelserna för de olika tillfällena).
Kansliet anmäler lagen till St Erikscupen runt årsskiftet varje år.
Antalet anmälda lag, och eventuell/a nivå/er träningstruppen ska spela på, bestäms i samråd med lagledningen för respektive lag.
Information om hur matchverksamheten ska bedrivas i KB finns i KB-modellen!
Om ni behöver göra en matchändring följer ni dessa steg:
1. Ta kontakt med motståndarlaget och gör upp om ny potentiell dag och tid (tänk på att motståndarlaget har rätt att säga nej). Det är bra att ha lite olika alternativ så blir det lättare att hitta plantid.
2. Leta efter plantid på booking.stockholm.se. Maila KB:s kansli med vilken plantid ni önskar att vi bokar in. Instruktioner för bokningshemsidan finns HÄR.
3. Meddela Stockholms Fotbollförbund om ändringen via matchändringsblanektt som ska skickas in och finns HÄR.
4. Du får bekräftelse på om ändringen godkänts eller inte. Kolla med motståndaren för att bekräfta att ni har samma information.
För att slippa en högre avgift ska matchändringsblanketten inkomma till förbundet senast 8 dagar före ursprunglig matchtid, respektive senast åtta dagar innan ny matchtid om matchen tidigareläggs.
Man får inte flytta en match från våromgången till höstomgången eller flytta en match så den ligger efter sista spelomgången. Man FÅR flytta en match från höstomgången till våromgången.
Giltiga skäl för att flytta match är skolresor, lägerskolor, deltagande i skolstadslag eller distriktsstadslag eller annan anledning om ni är överens. Matchändring godkänns inte för deltagande i andra fotbollstävlingar, träningsläger eller i andra idrotter.
Matchändringsavgifter St Erikscupen
Lämna W.O.
W.O är något som ska undvikas så långt det går.
Innan vi lämnar W.O försöker vi:
- Låna spelare från andra lag inom föreningen (enligt vad som är tillåtet LÄNK)
- Fråga motståndarna om de kan tänka sig att flytta matchen
Det minsta antalet spelare för att genomföra match:
11 mot 11: 7 spelare
9 mot 9: 7 spelare
7 mot 7: 5 spelare
5 mot 5: 4 spelare
När ni uttömt alla alternativ men fortfarande inte får ihop lag får ni lämna Walk Over (W.O). Ni gör detta genom att meddela motståndarna och domaren. Sedan skickar ni ett mail till StFF om att ni tvingats lämna W.O.
OBS! Eventuella avgifter för matchflytt och W.O. står laget för, och bekostas av lagkassan efter debitering från Stockholms fotbollförbund.
Uppskjutna matcher
Ifall en match blir uppskjuten på plats, t ex pga ospelbar plan, brist på belysning, etc. är det det bästa att ni på platsen försöker komma överens om en ny dag och tid och sedan meddelar Stockholms Fotbollförbund dagen efter.
Vad är det gröna kortet?
Det gröna kortet är matchens Fair play-pris och delas ut av ledarna och går till en spelare i varje lag som utmärkt sig på ett schysst sätt.
Grönt Kort delas ut vid alla matcher i St Erikscupen i åldrarna 8-14 år.
Svenska fotbollförbundet ansvarar för utskick av gröna kort till lagen. Ifall ni saknar gröna kort, hör av er till kansliet så kanske vi har några reservkort på lager. Korten skickas ut lagom till seriestart.
Tips för utdelning av Grönt Kort
Som ledare kan det vara svårt att hinna se vilken spelare i motståndarlaget som utmärker sig på ett schysst sätt. Ett tips kan därför vara att ge en förälder på plats uppgiften att utse en schysst spelare i motståndarlaget.
Ibland kan det vara svårt att se om en spelare utmärker sig på ett schysst sätt. Då går det bra att ta hjälp av motståndarnas ledare för att utse en spelare.
Kriterier för Grönt Kort för Fair Play
Registrera ett Grönt Kort
Den som fått ett Grönt Kort kan registrera det i appen Min Fotboll. Min Fotboll är svensk bredd- och ungdomsfotbolls egen app som lanserats av Svenska Fotbollförbundet.
Domare i spelform 5 mot 5
I spelform 5 mot 5 tillsätter vi i klubben våra egna domare som ofta är nyutbildade. Domarna är oftast mellan 13-16 år. Som ledare är det viktigt att komma ihåg att domaren också är under utbildning och visa respekt och förståelse för att det ibland kan bli fel. Konstruktiv feedback välkomnas.
I spelform 5 mot 5 har domarna med sig ett domarkvitto till matchen. Detta ska ni ledare fota och skicka till kansliet@karlbergsbk.se så snart matchen är över. Det är på detta sätt domaren får betalt. Ifall domaren inte dyker upp får ni gärna meddela oss detta.
Domare i spelform 7 mot 7
I spelform 7 mot 7 tillsätter Stockholms fotbollförbund domare. Även dessa är ofta nyutbildade, mellan 14-7 år, och kommer göra misstag men lär sig längst med vägen.
I spelform 7 mot 7, 9 mot 9 och 11 mot 11 använder vi i KB oss av digital domarersättning. Det innebär att domare söker om sin domarersättning online efter matchen och att vi på kansliet betalar ut dem. Ni ledare ska aldrig betala domare på plats, oavsett vad domarna säger. Domarna vet om att de ska rätta sig efter vad föreningen har bestämt när det kommer till betalning.
Dessa förväntningar kan man ha på domare som dömer 5 mot 5 och 7 mot 7:
Utöver dessa ovanstående punkter kan man inte ha högre förväntningar på våra helt nya domare, eller de som dömer sitt andra år. För domare i spelform 5 mot 5 som missköter dessa punkter tar vi på KB:s kansli gärna emot konstruktiv feedback, och för domare i spelform 7 mot 7 tar Stockholms fotbollförbund gärna emot konstruktiv feedback. Om man vill lämna feedback på en domares engagemang ska det tydligt framgå på vilket sätt domaren varit oengagerad.
Domare i spelform 9 mot 9 och 11 mot 11
I spelform 9 mot 9 och 11 mot 11 tillsätter Stockholms fotbollförbund domare. Dessa är inte lika ofta nyutbildade, men det kan vara en domare som gör sin allra första match någonsin i matcher upp till 17 år, oavsett nivå.
I spelform 7 mot 7, 9 mot 9 och 11 mot 11 använder vi i KB oss av digital domarersättning. Det innebär att domare söker om sin domarersättning online efter matchen och att vi på kansliet betalar ut dem. Ni ledare ska aldrig betala domare på plats, oavsett vad domarna säger. Domarna vet om att de ska rätta sig efter vad föreningen har bestämt när det kommer till betalning.
Utöver punkterna gällande 5 mot 5 och 7 mot 7-domarna tillkommer det några förväntningar som man kan ställa på domare i spelform 9 mot 9 och 11 mot 11:
Stockholms fotbollförbund tar gärna emot feedback om regelkunskap om domaren har stora brister. Gäller det enstaka situationer där man inte håller med om domarens bedömning får man acceptera att man inte alltid kommer att ha samma syn på situationen som domaren. Det gäller exempelvis offside, straffar m.m. Om en spelare får en grov utvisning kommer spelaren alltid få möjlighet att ge sitt svar på domarens anmälan, man behöver inte kontakta förbundet i förebyggande syfte.
Vi har vissa kontakter till domare som kan tänka sig döma träningsmatcher. Kontakta kansliet för att få kontaktuppgifter till domare, ange vilken spelform ni spelar! OBS att laget står för domarkostnaden när det gäller träningsmatcher. Vi tipsar även om att det finns grupper på Facebook där man kan hitta domare.
Många föreningar och lag nyttjar möjligheten att kommunicera via sociala medier, och det uppstår en del frågor om vad som är okej och inte, särskilt när det gäller att publicera bilder och filmklipp på barn och ungdomar.
Så här säger Svenska fotbollförbundet om detta:
”Fotografering/filma är tillåtet i offentliga miljöer, d.v.s. vid en fotbollsanläggning samt att
bilden/filmklippet får publiceras. Om någon sedan misstycker och vill ta bort bilden/videon så ska
det följas.”
MEN! Tänk på detta:
Under perioden november-mars finns det möjlighet att delta i seriespel i futsal. Kansliet informerar samtliga ledare innan sommaren om möjligheten att anmäla intresse för sitt lag att delta i futsalserien. Kansliet tar hand om anmälningsprocessen. OBS att anmält lag inte garanterar plats. Vi brukar få besked i mitten av september/början av oktober om vilka lag som kommit med. Begränsningen beror på bristen på halltider i Stockholm.
Lag mellan 10-19 år är inbjudna att delta. Klubben står för anmälningsavgiften, men lagens egna lagkassor bekostar domaravgifterna under futsalsäsongen.
Det är Stockholms fotbollförbund som hanterar serierna, och hittills har upplägget med maximalt antal tillåtna lag per förening sett lite olika ut varje år. Aktuell info för futsalsäsongen 2023/2024 finns HÄR.
I den mån vi har tillgång till halltider erbjuder vi lag som deltar i futsalserien "första tjing" på tillgängliga tider inomhus. Vår tillgång till dessa tider är olika varje säsong.
Det är möjligt att låna ett begränsat antal futsalbollar från kansliet. Hör av er i god tid.
Info om futsal med spelregler m.m. finns HÄR.